KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA NR 41
„PUCHATKOWO”
NA LATA 2016-2021
Nasze hasło:
Dzieci są podróżnikami odkrywającymi nieznane kontynenty.
Każdy dzień jest nową przygodą.
Wizja przedszkola:
·
Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki
w szkole i rozwija ich kompetencje poznawcze. Dzieci zdobywają wiedzę głównie
poprzez aktywne poszukiwanie i odkrywanie otaczającej je rzeczywistości.
Praktycznych umiejętności nabywają w toku działania, są także zachęcane do
twórczego rozwiązywania problemów.
·
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego
rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym.
·
Dzieci uczone są troski o własne zdrowie, zachęca
się je do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu – dzięki temu
jednocześnie obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw oraz uczą
się racjonalnie korzystać z jej naturalnych zasobów dla zdrowia i zaspokojenia
własnych potrzeb.
·
Przedszkole podejmuje także działania na rzecz
kształtowania poczucia własnej wartości dziecka. Wprowadza podstawowe zasady
funkcjonowania w grupach społecznych poprzez ustalenie praw i obowiązków oraz
naukę ich respektowania. Dzieci uczą się współdziałania w grupie, co daje im
możliwość docenienia wartości wspólnego dzieła i pracy zespołowej.
Misja
przedszkola:
·
W naszym przedszkolu, tak jak w Stumilowym lesie,
dobrze czuje się każdy jego mieszkaniec.
·
Placówka buduje środowisko społeczne dziecka,
kształtuje jego postawy moralne oraz uczy odróżniania dobra od zła.
·
Dobrze wykwalifikowana kadra odkrywa i rozwija w
dzieciach ich zdolności, zapewnia poznanie świata wszystkimi zmysłami, wpaja
nawyki dbania o środowisko naturalne.
·
Kieruje się zasadami wynikającymi z konwencji o prawach
dziecka.
·
Wycieczki i spacery pomagają odkryć i zrozumieć
środowisko lokalne.
·
Promuje zachowania przyjazne przyrodzie, a także
buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej.
Kierunki
realizacji koncepcji przedszkola:
·
Promocja zdrowego i bezpiecznego stylu życia
·
Dziecko przyjacielem przyrody
·
Rozwijanie uzdolnień
·
Edukacja przez sztukę
·
Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków
Tradycje
przedszkolne:
·
Pasowanie na przedszkolaka i szachistę
·
Urodziny Kubusia Puchatka
·
Spotkanie ze Św. Mikołajem
·
Spotkania Wigilijne
·
Karnawał i Bal przebierańców
·
Dzień Babci i Dziadka
·
Urodziny naszych przedszkolaków
·
Powitanie Wiosny
·
Dzień Ziemi
·
Święto Mamy i Taty
·
Dzień Dziecka
·
Uroczyste pożegnanie sześciolatków
·
Festyn Rodzinny
·
Dzień Życzliwości
·
Dzień Wody
·
Sprzątanie Świata
·
Udział w akcjach charytatywnych wg. Potrzeb
środowiska bliższego i dalszego.
·
Wystawy świąteczne.
Dziecko
w naszym przedszkolu:
·
Czuje się bezpieczne, jest optymistyczne, wesołe,
otwarte,
·
Jest akceptowane takie, jakie jest.
·
Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga
sukces.
·
Jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo,
kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania,
·
Uczy dostrzegać swoje mocne strony, buduje
pozytywny obraz samego siebie,
·
Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi,
współpracować z innymi,
·
Poznaje swoje prawa i obowiązki, przejawia postawy
tolerancji,
·
Osiąga gotowość szkolną na wymaganym poziomie,
gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
Rodzice
w naszym przedszkolu:
· Otrzymują
rzetelną i obiektywną informację i postępach i niepowodzeniach dziecka
· Współpracują
z nauczycielami w zakresie budowania realizacji koncepcji pracy przedszkola
· Otrzymują
pomoc specjalistów
· Wyrażają
swoją opinię i oceniają pracę przedszkola
· Aktywnie
uczestniczą w życiu przedszkola
· Są
partnerami w tworzeniu klimatu, współdecydują w sprawach ważnych dla
przedszkola
· Otrzymują
wsparcie w wychowywaniu dzieci oraz pokonywaniu ich trudności wychowawczych i
edukacyjnych.
Nauczyciele
w naszym przedszkolu:
·
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego
wychowanka oraz jego sytuację społeczną poprzez systematyczne obserwacje w celu
zapewnienia mu optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych
odpowiednich do potrzeb, możliwości i sytuacji społecznej.
·
Kadra pedagogiczna przedszkola umożliwia dzieciom
rozwój zainteresowań przyrodniczych, naukowych, technicznych oraz
indywidualnych talentów
·
Współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem
lokalnym
·
Pozyskują rodziców i partnerów do efektywnych
działań na rzecz przedszkola
·
Aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z
prawem oświatowym i dokumentami placówki
·
Stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i
realizują własne programy, projekty dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola.
·
Doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą
kwalifikacje zawodowe
·
Wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i
doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efekty własnej pracy.
Cele
i zadania przedszkola:
1. Efekty działalności dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola:
· Przedszkole
osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
· Działania
przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie
wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.
· Realizowany
jest program wychowawczy uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań
dzieci.
2. Procesy zachodzące w przedszkolu
· W
przedszkolu opracowana i wdrożona jest oferta zajęć zawierająca nowatorskie
rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.
· Przedszkole
zapewnia każdemu dziecku możliwość realizacji własnych pasji, zainteresowań.
· W
przedszkolu opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności i
możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównywaniu szans
edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku
lokalnym:
· Przedszkole
aktywnie współpracuje z rodzicami w zakresie budowania i realizacji koncepcji
swojej pracy.
· Nauczyciele
wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz pokonywaniu ich trudności
wychowawczych i edukacyjnych.
· Placówka
dba o częste kontakty na linii przedszkole-dom i doskonali formy tej
współpracy.
· Przedszkole
podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego, a także
w miarę możliwości odpowiada na jego potrzeby m.in. poprzez współpracę z
instytucjami działającymi na rzecz dzieci oraz ekorozwoju.
· Kalendarz
wydarzeń i uroczystości przedszkolnych pozostaje w ścisłym związku z tradycjami
lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami środowiskowymi.
· Przedszkole
podkreśla swoją odrębność poprzez wypracowanie i pielęgnowanie własnych
tradycji. W środowisku lokalnym promuje swoje działania oraz ideę
zrównoważonego rozwoju.
Zarządzanie
przedszkolem:
·
Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną
posiadającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne w zakresie wychowania przedszkolnego.
·
Sprawność organizacyjna placówki oparta jest na
statucie oraz systemie czytelnych procedur i regulaminów.
·
Pomieszczenia przedszkolne i ich wyposażenie, w
tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów oraz
koncepcji pracy przedszkola.
·
Ogród przedszkolny spełnia wymogi bezpieczeństwa i
sprzyja zabawom na świeżym powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji
przyrodniczych.
·
Przedszkole systematycznie zmierza do pełnej
realizacji założeń koncepcji, która jest modyfikowana w razie konieczności.
Kryteria
sukcesu:
·
Poszerzenie oferty przedszkola o elementy
nowatorskie i innowacyjne
·
Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego
dzieci.
·
Wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra
współpraca w zespole.
·
Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
·
Zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej
przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola.
·
Zacieśnienie współpracy z instytucjami
wspomagającymi przedszkole,
·
Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola
w środowisku
·
Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej
·
Wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze
spełnionego obowiązku
·
Stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne
pomoce dydaktyczne, multimedia,
Model absolwenta
Absolwent przedszkola:
· Posiada
wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej
· Jest
samodzielne
· Interesuje
się nauką i techniką
· Aktywnie
podejmuje działania
· Zna i
respektuje normy społeczne
· Jest
otwarty na potrzeby innych ludzi
· Potrafi
współdziałać w zespole
· Lubi
działania twórcze
· Jest
wrażliwy na piękno i artystyczne formy przekazu
· Zna i
akceptuje zasady zdrowego stylu życia
· Posiada
bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym
· Wykazuje
gotowość do działania na rzecz środowiska przyrodniczego
· Ma
świadomość tego, że jest Polakiem i Europejczykiem.
Realizujemy
programy własne i projekty:
·
Program adaptacyjny „Przedszkole bez barier”
·
Program wychowania „Dobre maniery”
·
Projekt ekologiczny „Jestem przyjacielem przyrody”
·
Program „Bohater Tygodnia”,
·
Program „Akademia Aquafresh”
·
Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury”
·
Program „Akademia Zdrowego Przedszkolaka”
·
Program „Żywienie na wagę złota”
·
Program „Czyste powietrze wokół nas”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz