Łączna liczba wyświetleń

Koncepcja pracy przedszkola 2016- 2021

            KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA NR 41
„PUCHATKOWO”
NA LATA 2016-2021

Nasze hasło:
Dzieci są podróżnikami odkrywającymi nieznane kontynenty. Każdy dzień jest nową przygodą.

Koncepcja pracy Przedszkola nr 41
w roku szkolnym 2016/2021

Wizja przedszkola:
·       Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole i rozwija ich kompetencje poznawcze. Dzieci zdobywają wiedzę głównie poprzez aktywne poszukiwanie i odkrywanie otaczającej je rzeczywistości. Praktycznych umiejętności nabywają w toku działania, są także zachęcane do twórczego rozwiązywania problemów.
·       Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym.
·       Dzieci uczone są troski o własne zdrowie, zachęca się je do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu – dzięki temu jednocześnie obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw oraz uczą się racjonalnie korzystać z jej naturalnych zasobów dla zdrowia i zaspokojenia własnych potrzeb.
·       Przedszkole podejmuje także działania na rzecz kształtowania poczucia własnej wartości dziecka. Wprowadza podstawowe zasady funkcjonowania w grupach społecznych poprzez ustalenie praw i obowiązków oraz naukę ich respektowania. Dzieci uczą się współdziałania w grupie, co daje im możliwość docenienia wartości wspólnego dzieła i pracy zespołowej.
Misja przedszkola:
·       W naszym przedszkolu, tak jak w Stumilowym lesie, dobrze czuje się każdy jego mieszkaniec.
·       Placówka buduje środowisko społeczne dziecka, kształtuje jego postawy moralne oraz uczy odróżniania dobra od zła.
·       Dobrze wykwalifikowana kadra odkrywa i rozwija w dzieciach ich zdolności, zapewnia poznanie świata wszystkimi zmysłami, wpaja nawyki dbania o środowisko naturalne.
·       Kieruje się zasadami wynikającymi z konwencji o prawach dziecka.
·       Wycieczki i spacery pomagają odkryć i zrozumieć środowisko lokalne.
·       Promuje zachowania przyjazne przyrodzie, a także buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej.


Kierunki realizacji koncepcji przedszkola:
·       Promocja zdrowego i bezpiecznego stylu życia
·       Dziecko przyjacielem przyrody
·       Rozwijanie uzdolnień
·       Edukacja przez sztukę
·       Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków


Tradycje przedszkolne:
·       Pasowanie na przedszkolaka i szachistę
·       Urodziny Kubusia Puchatka
·       Spotkanie ze Św. Mikołajem
·       Spotkania Wigilijne
·       Karnawał i Bal przebierańców
·       Dzień Babci i Dziadka
·       Urodziny naszych przedszkolaków
·       Powitanie Wiosny
·       Dzień Ziemi
·       Święto Mamy i Taty
·       Dzień Dziecka
·       Uroczyste pożegnanie sześciolatków
·       Festyn Rodzinny
·       Dzień Życzliwości
·       Dzień Wody
·       Sprzątanie Świata
·       Udział w akcjach charytatywnych wg. Potrzeb środowiska bliższego i dalszego.
·       Wystawy świąteczne.

Dziecko w naszym przedszkolu:
·       Czuje się bezpieczne, jest optymistyczne, wesołe, otwarte,
·       Jest akceptowane takie, jakie jest.
·       Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
·       Jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania,
·       Uczy dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie,
·       Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi,
·       Poznaje swoje prawa i obowiązki, przejawia postawy tolerancji,
·       Osiąga gotowość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.

Rodzice w naszym przedszkolu:
·       Otrzymują rzetelną i obiektywną informację i postępach i niepowodzeniach dziecka
·       Współpracują z nauczycielami w zakresie budowania realizacji koncepcji pracy przedszkola
·       Otrzymują pomoc specjalistów
·       Wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola
·       Aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola
·       Są partnerami w tworzeniu klimatu, współdecydują w sprawach ważnych dla przedszkola
·       Otrzymują wsparcie w wychowywaniu dzieci oraz pokonywaniu ich trudności wychowawczych i edukacyjnych.


Nauczyciele w naszym przedszkolu:
·       Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka oraz jego sytuację społeczną poprzez systematyczne obserwacje w celu zapewnienia mu optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych odpowiednich do potrzeb, możliwości i sytuacji społecznej.
·       Kadra pedagogiczna przedszkola umożliwia dzieciom rozwój zainteresowań przyrodniczych, naukowych, technicznych oraz indywidualnych talentów
·       Współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym
·       Pozyskują rodziców i partnerów do efektywnych działań na rzecz przedszkola
·       Aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki
·       Stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy, projekty dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola.
·       Doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe
·       Wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efekty własnej pracy.



Cele i zadania przedszkola:
1.       Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola:
·       Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
·       Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.
·       Realizowany jest program wychowawczy uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
2.       Procesy zachodzące w przedszkolu
·       W przedszkolu opracowana i wdrożona jest oferta zajęć zawierająca nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.
·       Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwość realizacji własnych pasji, zainteresowań.
·       W przedszkolu opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównywaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.

3.       Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym:
·       Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami w zakresie budowania i realizacji koncepcji swojej pracy.
·       Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz pokonywaniu ich trudności wychowawczych i edukacyjnych.
·       Placówka dba o częste kontakty na linii przedszkole-dom i doskonali formy tej współpracy.
·       Przedszkole podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego, a także w miarę możliwości odpowiada na jego potrzeby m.in. poprzez współpracę z instytucjami działającymi na rzecz dzieci oraz ekorozwoju.
·       Kalendarz wydarzeń i uroczystości przedszkolnych pozostaje w ścisłym związku z tradycjami lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami środowiskowymi.
·       Przedszkole podkreśla swoją odrębność poprzez wypracowanie i pielęgnowanie własnych tradycji. W środowisku lokalnym promuje swoje działania oraz ideę zrównoważonego rozwoju.

Zarządzanie przedszkolem:
·       Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne w zakresie wychowania przedszkolnego.
·       Sprawność organizacyjna placówki oparta jest na statucie oraz systemie czytelnych procedur i regulaminów.
·       Pomieszczenia przedszkolne i ich wyposażenie, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów oraz koncepcji pracy przedszkola.
·       Ogród przedszkolny spełnia wymogi bezpieczeństwa i sprzyja zabawom na świeżym powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
·       Przedszkole systematycznie zmierza do pełnej realizacji założeń koncepcji, która jest modyfikowana w razie konieczności.

Kryteria sukcesu:
·       Poszerzenie oferty przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne
·       Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
·       Wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole.
·       Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
·       Zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola.
·       Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole,
·       Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku
·       Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej
·       Wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku
·       Stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia,

Model absolwenta
Absolwent przedszkola:
·       Posiada wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej
·       Jest samodzielne
·       Interesuje się nauką i techniką
·       Aktywnie podejmuje działania
·       Zna i respektuje normy społeczne
·       Jest otwarty na potrzeby innych ludzi
·       Potrafi współdziałać w zespole
·       Lubi działania twórcze
·       Jest wrażliwy na piękno i artystyczne formy przekazu
·       Zna i akceptuje zasady zdrowego stylu życia
·       Posiada bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym
·       Wykazuje gotowość do działania na rzecz środowiska przyrodniczego
·       Ma świadomość tego, że jest Polakiem i Europejczykiem.

Realizujemy programy własne i projekty:
·       Program adaptacyjny „Przedszkole bez barier”
·       Program wychowania „Dobre maniery”
·       Projekt ekologiczny „Jestem przyjacielem przyrody”
·       Program „Bohater Tygodnia”,
·       Program „Akademia Aquafresh”
·       Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury”
·       Program „Akademia Zdrowego Przedszkolaka”
·       Program „Żywienie na wagę złota”

·       Program „Czyste powietrze wokół nas”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz